Find din rejse til Afrika her:

 

Indgangsskilt Kilimanjaro National Park i Tanzania

27

nov

Undgå de største fejl på Kilimanjaro

Læs her, hvordan du undgår de 12 største og mest almindelige fejl på Kilimanjaro. At bestige Afrikas højeste bjerg er en ubeskrivelig oplevelse. Men meget kan gå galt på din bestigning af Mount Kilimanjaro i Tanzania, hvis ikke du planlægger grundigt og forbereder dig godt hjemmefra.

 

 

Typiske fejl under planlægningen

 

 

1. Valg af den forkerte rute

 

Det er et faktum, at der en stærk sammenhæng mellem det antal dage, der bruges på bjerget, og succesraten for at nå toppen. Ifølge statistikker fra Kilimanjaro Nationalpark er der en generel regel for dette forhold. Tommelfingerreglen lyder, at for hver ekstra dag, du tilbringer på bjerget, stiger sandsynligheden for at nå toppen med 20%.

 

Når folk bestiger Kilimanjaro, er det oftest deres første oplevelse i de mange højdemeter. Mange overvurderer deres evne til at fungere ubesværet i det lufttynde klima. De tænker, at de er i god form eller tager ikke risikoen seriøst nok, p.g.a. en tidligere oplevelse i lavere luftlag. Derfor vælger de en rute på få dage, men det kan senere give dem problemer. Konditionen er nemlig langt fra altid en god indikator for, hvorvidt man bliver ramt af højdesyge eller ej.

 

 

2. Bestigning under regnsæsonen

 

Det anbefales ikke at bestige Kilimanjaro under regnsæsonen. Mange af gæsterne har aldrig prøvet at vandre i dårligt vejr, og det kan derfor give en række udfordringer. Folk indser sjældent, at vejret er en af de største faktorer, der afgør om vandringen bliver behagelig og nem eller hård og ubehagelig.

 

Når din krop er våd, er der risiko for hypotermi, altså for lav kropstemperatur. Tøjet når ikke altid at tørre imellem turene, og det gør det yderst ubehageligt at have tøjet på. Desuden er vejret skyld i, at sigtbarheden og udsigten er begrænset under skyet og regnfuldt vejr. Og ingen ønsker, at deres første oplevelse på bjerget skal blive deres sidste. Derfor anbefaler vi altid, at man vælger at klatre på bjerget under den tørre sæson, så oplevelsen bliver så behagelig som muligt.

 

De tørre måneder ligger i januar og februar og fra juli til oktober. Den store regnsæson ligger i marts til maj og den lille regnsæson ligger i november. Kun folk, der før har vandret eller klatret i dårlige vejrforhold, bør vælge regnmånederne til at bestige Kilimanjaro.

 

 

Bestigning af Kilimanjaro

 

 

3. Manglende træning inden turen starter

 

Kilimanjaro er kendt for af være den letteste af de berømte ‘seven summits’. Begrebet henviser til bestigning af de højeste bjerge på hvert af de 7 kontinenter. Kilimanjaro er ikke et teknisk trek, hvilket gør det let tilgængeligt for mange og en overkommelig udfordring for langt de fleste. Det faktum gør ofte, at folk i god form undervurderer den fysiske indsats, der rent faktisk kræves for at nå toppen. Det er en stor fejl at undervurdere trekket – en fejl, som kan koste dyrt.

 

Selvom du er i god form og er god til at løbe, løfte vægte eller en anden sportsgren, så bør din træning stadig tilpasses til vandringen på Kilimanjaro. Træningen bør bestå af en stor portion vandring. Det er en god idé at planlægge vandreture derhjemme over en hel dag med forskellige højder med en rygsæk på ryggen. Det kan være svært at finde høje og stejle bakker i Danmark, men nogle af de danske skove kan være en god start. Alternativt og som supplement kan træning på trapper eller en trappemaskine være gavnligt.

 

Jo mere du træner, desto bedre forberedt er din krop på at takle de forskellige udfordringer, du vil opleve på Kilimanjaro.
Det anbefales at starte træningen senest 8 uger inden rejsen.

 

 

4. Det forkerte udstyr

 

På bjerget, der ligger i hele 5 klimazoner, kan du opleve alt slags vejr, så det er vigtigt at være forberedt med det rigtige udstyr, der kan tåle vind, støv, regn, kulde, sne og sol. Nogle af de vigtigste ting at huske er trekkingstøvler, en isoleret jakke og regntøj. Disse 3 ting kan afgøre, om du klarer turen, fordi det direkte påvirker din evne til at gå og holde dig varm. Vabler som konsekvens af dårlige sko eller at fryse på grund af forkert tøj, kan sætte en stopper for turen.

 

I ekstreme tilfælde kan det være nødvendigt at stå imod temperaturer, der når helt ned til frysepunktet. Du skal også være ekviperet til at modstå høje vinde i op til 6 timer, når du om natten står op for at se solnedgangen fra toppen Uhuru Peak.

 

 

 

 

5. At medbringe for meget udstyr

 

Bestigning af Kilimanjaro fungerer som en klatreoplevelse med fuld støtte. Det betyder, at vandrende kun behøver at bære en lille dagsrygsæk selv. Resten af deres baggage og udstyr transporteres af portører – lokale bærere. På grund af denne luksus har folk en tendens til at overpakke og medbringe udstyr, de slet ikke har brug for. Lad være med at fylde tasken til vægtgrænsen, selvom det kan være fristende. I sidste ende vil du fortryde det.

 

Alle tingene, du finder i vores pakkeliste, er blevet nøje udvalgt og gennemtænkt, så de passer til det behov, der er på turen. Hvis du vil medbringe ting, der ikke står på pakkelisten, så kan det være en god idé at spørge dig selv, om du ville tage det med, hvis ikke der var portører. Hvis svaret er nej, bør du lade det blive hjemme. 

Se vores pakkeliste.

 

 

6. Booking af en budgetrejse

 

Prisen på bestigning af Kilimanjaro varierer rigtig meget internationalt. Det er et faktum, at pris og kvalitet hænger sammen på et Kilimanjaro-trek.

 

Der er statistikker, der taler deres tydelige sprog om, at sandsynligheden for at nå toppen falder, når man bestiger Kilimanjaro på lavbudget. Komforten reduceres, man bidrager til dårlig behandling af personalet, ofte er der ikke indlagt tilstrækkelig tid til akklimatisering. At bestige Kilimanjaro er generelt en krævende tur, hvor flere ting kan gå galt. Et godt pejlemærke for at sikre sig den bedste oplevelse på Kilimanjaro er at booke hos et af de danske selskaber, der er medlem af KPAP – Kilimanjaro Porters Assistance Project. Det er Rickshaw Tours & Travel. Læs mere om KPAP her.

 

Det kan skabe forvirring hos de fleste, når de researcher blandt de forskellige turarrangører både herhjemme og i udlandet. Det kan være svært at adskille de forskellige services, der udbydes blandt de hundredvis af operatører. Det har vi naturligvis fuld forståelse for, og vi har derfor også en gennemsigtig prispolitik. Som gæst finder du ofte for sent ud af ulemperne ved de billigste rejser. Det kan handle om uerfarne og inkompetente guider, dårligt udstyr, utilstrækkelige måltider, eller dårlig behandling af og betaling til portørerne.

 

 

Porters på Kilimanjaro

 

 

Typiske fejl under bestigningen

 

7. Manglende mad og drikke

 

Ved ikke at drikke og spise nok mindskes kroppens evne til at akklimatisere og genopbygge sig selv. En typisk dag kræver 4-6 timers vandring i højere luftlag. I højderne kræver kroppen mange kalorier for at kunne fungere optimalt.

 

Indtagelse af væske spiller også en stor rolle i akklimatiseringen. Det anbefales at drikke 4 liter om dagen. En af konsekvenserne ved at befinde sig i de høje luftlag er, at de fleste mister appetitten. Det er derfor vigtigt at være bevidst om at spise rigeligt under måltiderne, også selvom appetitten ikke er til stede. Det samme gælder væske.

 

 

8. Dårlig hygiejne

 

Det er en selvfølge, at man bliver svedig, støvet og beskidt af at bestige Kilimanjaro. Et af de oftest stillede spørgsmål er, om der er bad tilgængeligt på bjerget. Her er svaret nej. Dog stilles der ofte en skål med varm vand og sæbe til rådighed, så du kan vaske dit ansigt og hænder, og et håndklæde, som du kan tørre kroppen i.

 

Det er dog en god idé at være flittig til at vaske hænder efter toiletbesøg og før maden, for at mindske risikoen for at blive syg. Én syg person kan sprede bakterier til en hel vandregruppe. En tip kan være at have en tube hånddesinfektion i lommen, så du let kan desinficerer dine hænder.

 

 

9. Manglende pleje af dine fødder

 

Vandring over store strækninger i flere dage kan være hård kost for dine fødder. Det er derfor vigtigt at tage sig godt af trædepladerne for at undgå vabler og andre skader, så dine fødder kan holde hele den lange tur. Hvis du under vandringen kan mærke, at du er ved at udvikle et sår eller en vabel, bør du stoppe med at gå og i stedet behandle skaden. Kirurgisk tape, vabelplaster eller gaffatape, hvilket du bør have i dit førstehælpskit, kan alle være gode redskaber.

 

Hvis dine strømper bliver våde er det vigtigt at skifte til et nyt, tørt par. Hvis du er udsat og ofte får vabler, er det en god idé at bruge lange strømper eller såkaldte tåstrømper. Hvis uheldet er ude, og du får en vabel, bør du prikke hul på den, når du når til campen. Put plaster eller tape på såret dagen efter. Sørg altid for at gå dine trekkingstøvler til, inden du tager dem med på Kilimanjaro. Nye, ubrugte støvler giver som regel ALTID vabler.

 

 

Bestige Kilimanjaro

 

 

10. Manglende beskyttelse i det barske vejr

 

Anbefalinger til, hvordan man bør forholde sig til vejret på Kilimanjaro, kan være en lettere forvirrende størrelse. Det er nemlig overraskende for mange, at det at vandre i det gode vejr kan dræne din krop for energi og styrke. Solen ved ækvator er stærk, så det er vigtigt at huske et tykt lag solcreme med en høj solfaktor. Solbriller er også nyttige for at beskytte øjnene mod UV-stråler.

 

Når vinden er hård, kan du dække ansigtet med en elefanthue eller et halstørklæde. Undgå også at opholde dig unødvendigt udenfor, når du er på campen og vinden er hård. Og sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at være varm og tør på alle tider af døgnet. Dette gøres bedst ved at have det rigtige tøj på til de rigtige vejrforhold. Det kan være en god idé at pakke din dagsrygsæk, så du har de basale ting tilgængelige, hvis vejret skifter.

 

 

11. Stop når symptomerne fortæller dig det

 

De fleste vil højst sandsynligt opleve en form af højdesyge i større eller mindre grad under turen. Undersøgelser viser, at i ca. 3.000 meters højde vil mere end 75% opleve symptomer af mild højdesyge. Dette er helt normalt, og det er OK af fortsætte, så lang tid symptomerne ikke bliver værre.

 

De fleste ruter er designet således, at højdesygen bliver minimal, og at der er mulighed for at akklimatisere nogle af dagene. Dog bør guiderne og gæsten altid selv sørge for at foretage målinger, så det er sundt og forsvarligt at fortsætte. Hvis symptomer bliver værre og udvikler sig til moderat højdesyge, bør man ikke fortsætte. Hvis man vælger at fortsætte, mens man lider af moderat til svær højdesyge, kan det have alvorlige konsekvenserne. Manglende respekt for kroppens signaler er faktisk hovedårsagen til, at folk dør på Kilimanjaro, så det er vigtigt at lytte efter!

 

 

12. Fokusér ikke for meget på at nå toppen

 

Naturligvis ønsker alle at nå toppen af Kilimanjaro. Dog er toppen kun det sidste skridt af de mange tusinde, det krævede for at nå dertil. Nyd derfor tiden, du har på bjerget, uden at bekymre dig for meget om, hvor langt du når, og hvad der skal ske i morgen. Lev i nuet, nyd udsigten og selskabet fra dine medrejsende og sug de smukke omgivelser til dig. Med den indstilling vil du, også selvom du ikke når toppen, forlade Kilimanjaro med tasken fuld af gode minder.

 

Et godt råd er derfor altid at vælge at bestige Kilimanjaro for HELE oplevelsen, og ikke kun for at få at kunne prale med at du stod på toppen.

 

 

Uhuru Peak på Kilimanajro

 

 

Nu skulle du gerne være rustet til at undgå de 12 største og mest almindelige fejl på Kilimanjaro. Se vores rejseforslag og de ruter. vi anbefaler her.

 

Flere spændende indlæg på rejsebloggen

Skræddersyede rejser med erfaring siden 1988!

Hvis du har helt særlige ønsker til din rejse, hjælper vi dig gerne med at skræddersy lige netop den ferie, du og din familie drømmer om. Hos os har kundetilfredshed højeste prioritet, og vi gør vores ypperste for at du får rejsen, du aldrig glemmer.

+45 6075 6075

Einar

Nana

Mathias