Find din rejse til Afrika her:

 

Bestigning af Kilimanjaro

15

jun

Den bedste træning til Kilimanjaro

Hvad er den bedste forberedelse og træning til Kilimanjaro? For mange kan det være svært at gennemskue, hvorvidt det er nødvendigt at træne op til at bestige Kilimanjaro. De fleste har hørt om folk, der er taget afsted uden at træne på forhånd. Det er af vores og mange eksperters klare overbevisning, at de kunne have fået langt mere ud af turen, hvis de havde trænet forinden. Det er nemlig ret simpelt. Træning giver dig det optimale ud af din tur til toppen af Kilimanjaro.

 

 

Sådan træner du til din bestigning af Kilimanjaro

 

 

Træning, der giver mening

 

bestigning-kilimanjaro

 

At få lagt et træningsprogram inden rejsen vil gavne dig både fysisk og mentalt. Du får indstillet dit mindset og bliver forberedt på den store udfordring, der venter dig. Træningen giver dig mulighed for at være tilstede på en helt anden måde, når du bevæger dig rundt på bjerget. Det er en vanvittig og helt fantastisk tur, hvor du møder varieret natur og sågar dyreliv, og turen er generelt spækket med store indtryk. Også af den grund er det vigtigt at være mentalt forberedt. Hjemmefra skal du forberede dig på en fysisk krævende vandretur, hvor du bevæger dig opad adskillige dage i træk. Man skal nemlig ikke undervurdere fysikken det kræver på Kilimanjaro.

 

 

Kan alle bestige Kilimanjaro?

 

jeppe-kilimanjaro-03

 

Svaret er både ja og nej. Størstedelen af ruterne på bjerget er egnet til langt de fleste vandrere, der er i nogenlunde fysisk form. Dog findes der nogle passager, hvor det er nødvendigt at bruge hænderne til at støtte med, og hvor vandringen bliver en smule mere krævende. Man kan generelt sige, at bestigning er Kilimanjaro er som en gåtur, der går konstant opad. Du skal være i god nok form til at vandre 4-7 timer dagligt med en 5-7 kg. tung rygsæk på ryggen. Sammenlagt skal du gå 60-65 km. på fire dage, hvor du samtidig stiger 4.500 meter i højdemeter. Til sidst står du på toppen i 5.895 meters højde. Her er luften aldeles tyndere, og det stiller større krav til din krop og kondition.

 

 

Hvordan skal man træne?

 

tanzania-kilimanjaro-barafu

 

Træningen er en kombination af forskellige træningstyper, hvor der er fokus på at styrke de dele af kroppen, som bliver mest belastet under bestigningen. Det omhandler blandt andet kropsstammetræning, styrketræning, balancetræning og konditionstræning. Fokus er især på regionen omkring mave, lænd, ben, hofter og knæ.

 

 

Kom med på træningstur i Hammer Bakker

 

kilimanjaro-Hammerbakker_collage_maj_19

 

Sammen med personlig træner og grupperejseleder Jesper Thomsen får du muligheden for at snuse til Kilimanjaro, når du tager på vandretur i Hammer Bakker. Terrænet i området er ideelt til at træne op til Kilimanjaro, og du vil undervejs få gode råd til, hvordan du kan sammensætte din træning. Jesper deler ud af sin erfaring og viden og kommer med gode råd, hvor du har mulighed til at stille spørgsmål undervejs. Han medbringer også sit eget udstyr til Kilimanjaro og fortæller om, hvad der er nødvendigt og hvad der er rart at have med op på bjerget.

 

 

Du tilmelder dig vores Walk & Talk til Kilimanjaro i Hammer Bakker på Jespers hjemmeside, og du kan læse meget mere om vores ture til Kilimanjaro på vores hjemmeside.

 

Flere spændende indlæg på rejsebloggen

Skræddersyede rejser med erfaring siden 1988!

Hvis du har helt særlige ønsker til din rejse, hjælper vi dig gerne med at skræddersy lige netop den ferie, du og din familie drømmer om. Hos os har kundetilfredshed højeste prioritet, og vi gør vores ypperste for at du får rejsen, du aldrig glemmer.

+45 6075 6075

Einar

Nana

Mathias