Find din rejse til Afrika her:

Tlf: +45 6075 6075

Vil du i kontakt med os?

6075 6075

 

Togo og Benin: I det magiske hjerte


Togo & Benin: I det magiske hjerte


 

11 dage med engelsktalende guide


 

Tag med på en uforglemmelig rejse til Togo og Benin, som ligger langs Guineabugten i Vestafrika. Vi skal møde fetichpræster, healere og orakler, overvære ilddans, indvielsesritualer og deltage i ceremonier til ære for forfædrene. Vi skal overvære en magisk voodooceremoni og være vidner til den dybe trance, som voodooadepterne ind imellem opnår ved disse seancer. Voodoo er oprindeligt fra disse lande – denne del af verdenen, hvor tro altid vil forblive autentisk.

 

Glæd dig også til markedet med de berømte Nana Benz, kvinder som er kendte for deres handel med dyrt tøj fra Europa, gamle kolonibygninger, fetichmarked, vandring i en majestætisk skov, eventyrlige lerslotte i Atakora bjergene, vilde strande og en fascinerende landsby på stolper.

 

Kom med på denne intense rejse og oplev det bedste af Vestafrika.

 

Togo og Benin: I det magiske hjerte


Dag 1: Ankomst i Lomé


Ved ankomst i Togos lufthavn i Lomé vil du blive mødt af en repræsentant fra vores team i byen, som vi køre dig til dit hotel. Resten af aftenen er til fri disposition.

 

Dag 2: Byrundtur i Lomé


Spis morgenmad på hotellet. Herefter mødes du med de øvrige rejsedeltagere og guiden, som briefer om rundrejsens forløb.

 

Vores rejse starter ud med en byrundtur i Lomé, Togos pulserende hovedstad samt den eneste afrikanske by, der har været koloniseret af tyskere, briter og franskmænd. Det er samtidig en af de eneste hovedstæder i verden, hvis grænse ligger op mod en anden nation – nemlig Ghana.

 

Lomé er krydspunkt for forskellige mennesker, handel og kulturer og fremstår meget kosmopolitisk. Det er her tradition og modernitet mødes. Disse elementer har ledet til en udvikling af en speciel identitet, der reflekteres i indbyggernes livsstil samt byens arkitektur.

 

Vi retter særlig opmærksomhed mod:

- Det Centrale Marked med de berømte ’Nana Benz’ –kvinder, der har specialiseret sig i markedet for dyrt tøj fra Europa, og som bliver solgt i hele Vestafrika

- Kolonibygningerne i det administrative kvarter, hvor man stadig kan mærke tilstedeværelsen fra kolonitiden

- Fetichmarkedet, hvor vi finder et eklektisk marked for alle nødvendige ingredienser, der bruges til kærlighedsdrikke og magiske sammenblandinger

Fra Lomé kører vi mod den tropiske skov, der omringer Kpalimé et handelsmidtpunkt samt en by med en fortid fra kolonitiden. Her skal vi besøge markedet og kunstcenteret.

 

Dag 3: Skov


Om morgenen skal vi på en lang vandretur ind i skoven og opleve den ’magiske verden’: de majestætiske træer, de lystige hilsener fra menneskene, der bor her, ekkoerne fra de vilde dyr, lyden fra ’tam-tam’er’ og det smaragdgrønne lys, der filtrer sig ind i træernes grene.

 

En lokal guide og entomolog forklarer os om sommerfuglenes og insekternes hjemmehørende i denne skov. Han vil indvie os i kunsten at male med naturlig farve.

 

Om eftermiddagen stopper vi i Atakpame, en typisk afrikansk by bygget i bjergene inde i skoven. De lokale her har længe været kendte for deres naturlige ressourcer, der kommer fra skoven.
I særdeleshed faglærte mænd, der på små væve laver store farverige klæder kaldet ’Kente’.

 

Dag 4: Ilddans


Vi kører mod nord, hvor vi skal besøge lokale landsbyer. Befolkningsgrupperne kom oprindeligt her til fra den nordlige del af landet og har bevaret de traditioner, som har holdt dem forbundet til deres forfædres jord.

 

Vi stopper for at besøge de ugentlige markeder og ankommer i Sokode sent om eftermiddagen.

 

I hjertet af landsbyen lyser et stort bål ansigterne op på danserne, der begynder at bevæge sig til de hektiske rytmer fra trommerne. Ilddanserne, som er i en form for trance, kaster dem selv ind i de brændende gløder, tager dem op i deres hænder og putter dem i munden. De passerer gløderne over deres kroppe uden at vise nogen form for skade eller smerte. Er det et spørgsmål om mod? Viljestyrke? Magi? Sådan en præstation er svær at forklare. Måske er det virkelig feticherne, der beskytter dem mod ilden.

 

Dag 5: Traditionelle Høvdinge


Vi forlader Sokode og kører mod Malfakassa-Fazao bjergene, som er hjem til Bassar stammen.

 

Bassar har udviklet- og formået at bevare deres traditionelle jernproducerings-teknikker. De vil vise os deres gamle ler-højovne og fortælle os om fusionsprocesserne. Geologisk empirisk viden og magiske overbevisninger blendes sammen med denne gammeldags måde at lave jern på, og gør denne proces til en næsten alkymistisk oplevelse.

 

I Bassar møder vi ’rådet’, og vi skal i audiens ved den traditionelle høvding i hans ’palads’ – som er en rummelig hytte dækket af et meget højt kegleformet tag.

 

Dag 6: Lerslotte


Vi starter dagen med et besøg hos Kabye befolkningen. I nogle landsbyer, som er beliggende på toppen af bjergene, laver kvinderne fine lerpotter mens mændene arbejder med jern og former det ved at kaste det ind i ilden, før de banker det med en stor tung sten.

 

Et spor gennem Atakora bjergene er indgangen til de mystiske og ressourcestærke Tamberma folk.
Grundet selvforsvar har disse mennesker søgt tilflugt i århundreder i hjertet af Atakora, et land så svært at nå til, at de kunne flygte fra enhver invasion eller indtrængen, især fra slavehandlere, der kom fra det muslimske Nordafrika.

 

Ifølge specialister ligger Tamberma folkets oprindelse tæt op ad Dogon befolkningen i Mali. Sammen deler de en absolut tro på deres egne animistiske traditioner. Beviset findes i tilstedeværelsen af store feticher af fallisk form ved indgangen til deres huse. Disse utroligt smukke boliger ligner små toetagers slotte. Nogle avantgarde arkitekter som Le Corbusier var forbløffede over styrken og designet i disse befæstede boliger. Med tilladelse fra indbyggerne går vi ind i et af husene, hvor vi får et indblik i deres levemåde.

 

Lidt mod øst, men stadig i Atakora bjergene, krydser vi grænsen til Benin og kort tid efter møder vi Betammaribe-stammen (også kendt som Somba). Nøjagtigt ligesom Tamberma bygger de også smukke lerslotte, men i modsætning til dem følger de en række meget stemningsfulde indvielsesritualer.

 

Unge mænd mellem 18 og 20 år får i deres torsoer skåret bittesmå ar i komplicerede og geometriske mønstre – overbeviste om at disse ar er den eneste rigtige måde at blive til ’rigtige mænd’ i det voksne samfunds øjne. Vi mødes med nogle af disse unge mænd, som vil vise os deres ar og fortælle om deres minder fra indvielsesceremonien, og hvordan det har påvirket dem personligt.

 

Piger bliver også indviede på lignede måde, men i deres tilfælde bliver arrene skåret på deres maver og rygge, når de er mellem 20-22 år. Skulle et barn blive undfanget inden indvielsesritualet, tager ceremonien plads så snart at graviditeten bliver opdaget, da det menes at fraværelsen af ar kan være skadelig for fødslen. Indvielsesritualerne danner en cyklus, som demonstrerer at personen har fået den rette alder til at blive medlem af stammen. Et uendeligt antal små fine ar i ansigtet er en permanent påmindelse om, at man har oprindelse fra Betammaribe stammen.

 

Dag 7: Fetichpræsternes Bjerge


Om eftermiddagen skal vi møde Fulani stammen og besøge nogle af deres bosættelser. Fulani stammen består hovedsageligt af hyrder og er kendte for deres fantastiske skønhed. Smukke tatoveringer i deres ansigter giver beskeder til mennesker, som forstår deres sprog. Deres smukke slanke kroppe og øjne er proportional til deres langsommelighed. Som mystiske figurer virker de langsommere end alle andre, men på samme tid bevæger de sig mere end de fleste. Her findes et mysterium om et folk, der har lært at tæmme tid, rum, historie og geografi.

 

Hernæst tager vi på en dejlig vandretur for at gå på opdagelse i gamle Taneka landsbyer, som ligger på et bjerg af samme navn. Disse landsbyer består af runde huse dækkede af kegleformede tag, som i toppen er beskyttede af terrakottapotter. Den øverste del af landsbyen er beboet af unge indviede og fetichpræster, der bærer gedeskind som deres eneste beklædning og i øvrigt altid bærende på en lang pibe.

 

Som vi vandrer mellem de runde huse i alléer, der er grænset op af en række sten, kan det hænde at vi kommer forbi unge eller ældre skaldede og halvnøgne mænd. Det menes, at de gør sig klar til indvielsesritualer. Taneka befolkningen mener, at for at blive en ’rigtig mand’, er det nødvendigt at kombinere tid, tålmodighed og masser af blod fra ofrede dyr. Faktisk er det en livslang proces på sådan en måde, at livet selv bliver et overgangsritual.

 

Vi kører mod syd, hvor vi skal besøge Savalou helligdommen, som repræsenterer et vigtigt sted for den animistiske pilgrimsrejse.

 

Dag 8: Det Royale Palads


Dassa er sæde for et gammel kongerige opført af Olofin i 1385. Byen rummer nogle steder, der bliver betragtet for værende beviser for det langvarige dynasti. En vandretur gennem bakkerne tager os til et helligt sted, hvor konger førhen blev begravede og som stadig i dag bliver beskyttede af mange voodoofigurer.

 

Når vi ankommer til Abomey, skal vi besøge det Royale Palads i byen, hvis vægge er dekorerede med symboler, der repræsenterer de forhenværende konger i Dahomey kongeriget. Paladset fungerer nu som et museum, hvor resterne af de gamle konger bliver bevarede. Ligeledes er det også et tempel bygget i et mix af ler, guldstøv og menneskeblod! Dahomey kongeriget etablerede sin magt i en permanent form for krig, hvor igennem det formåede at tilfangetage fanger, der sidenhen blev solgt som slaver. I den royale hær var der blandt styrkerne også en kvindelig trup kendt for sin dristighed og aggressive kampånd.

 

Historikere ligger vægt på det verdslige aspekt af magten, der blev udøvet af alle de forskellige Dahomey konger. Kongen blev hverken anset som en gud eller præst, men der blev stadig udøvet mange menneskelige ofringer på kongernes grave ved specielle lejligheder. Magten blev udøvet på en rationel måde, som var ret let at tilpasse for den europæiske mentalitet. Beviset er at Frankrig og Dahomeys konger førhen udvekslede deres ture som diplomatiske repræsentanter i det 18. århundrede.

 

Dag 9: Landsby på stolper


Vi når til Ganvie, en landsby på stolper, ombord på en motoriseret båd. Indbyggerne i Ganvie tilhører Tofinous etniske gruppe, og bygger deres huse på tykke stolper og dækker tagene med et tykt lag blade. Fiskeri er hovedaktiviteten hos Tofinou stammen, som takket være deres fjerntliggende boliger har formået at bevare deres traditioner såvel som deres originale husbyggerier. Hverdagen udfolder sig ombord i kanoer, som mænd, kvinder og børn med lethed styrer ved at bruge lange farverige årer. De laver alt ombord i disse både: fisker, afleverer varer på det flydende marked, leger, tager i skole – altid syngende til rytmen af årenes bevægelser.

 

På vejen til Grand Popo stopper vi i Ouidah.

 

Ouidah bliver anset som værende ’voodooens hovedstad’ i Afrika, og byen er vært for flere ceremonier, hvor tusinder af traditionelle høvdinge og fetichpræster samles for at praktisere deres kult. Byen var før hen også en af de vigtigste slavehandlerhavne.

 

Med sin dekadente afro-portugisiske arkitektur og inde mellem de smalle gader findes det spektakulære Pytontempel og den katolske basilika, som ligger facade mod facade i denne ærefrygt inspirerende atmosfære. De lokales langsommelighed badet i sollys, den fjerne støj af bølger, der brager mod strandkanten, rytmerne fra trommer – alt sammen repræsenterer det hviskende ekko fra de tusindvis af slaver, der blev taget ombord på disse selvsamme strande.

 

Senere om eftermiddagen når vi til vores hotel, som ligger ved stranden.

 

Dag 10: Vilde Strande


Dagen i dag byder på et dejligt cruise på en båd langs Mono River. Her skal vi opleve de små landsbyer, hvor kvinder stadig udvinder salt ved hjælp af ældgamle teknikker. Sejlturen tager os til en fantastisk flodmunding, hvor floden møder havet, og vi stopper for at nyde synet af de øde hvide strande. Vi navigerer gennem laguner med små mangroveskove. Langs kysten lever fiskere i landsbyer byggede af flettede palmeblade. De står til dagligt ansigt til ansigt med havet ombord på en stor, kunstnerisk skulptureret båd.

 

I en af disse landsbyer skal vi overvære en Zangbeto danseforestilling. Zangbeto-masker er meget høje og dækkede af farverige strå. De repræsenterer de vilde ikke-menneskelige ånder.

 

Maskebærerne hører til et hemmeligt samfund og holder deres identitet skjult, da de ’ikke-indviede’ ikke må vide hvem de er. Når Zangbeto kommer ud, er det et vigtigt event for byen og forestillingen garanterer beskyttelse mod onde ånder og ondsindede mennesker. Maskernes snurrende bevægelser symboliserer en spirituel renselse af landsbyen, og Zangbeto udfører også mirakler, der beviser deres magt.

 

Dag 11: I hjertet af Voodooland


Lang kysterne til Togo og Benin er voodoo en religion, som er blevet givet videre af forfædre og stadig den dag i dag entusiastisk praktiseres jævnligt. Religionen er meget rigere og mere kompleks end alle europæiske klichéer, der mener at voodoo kun er en vulgær form for ’sort magi’. Det er faktisk lige stik modsat, da denne form for religion giver mening til millioner af menneskers liv over hele verden. Vi bevæger os dybt ind i den afrikanske bush for at opleve denne kult, og i hjertet af en fjerntliggende landsby skal vi overvære en autentisk voodooceremoni. Under ceremonien til lyden af trommer og besværgende sange, kan nogle voodoo ånder efter sigende tage plads i adepterne, så de går i trance.

 

I en anden landsby skal vi besøge en healer. Alle de forskellige mennesker vi møder under vores rejse, bringer komplekse løsninger som altid er baseret på en meget enkel vision af mennesket. Deres antropologi associerer systematisk materialet med det åndelige. Som en konsekvens heraf er der ikke noget overraskende i det faktum, at en fysisk lidelse bliver helbredt, alt afhængig af patientens ånd. Vores healer helbreder sine patienter gennem brugen af urter og udførslen af ofringer på forskellige helligdomme i hans gård. Vi får mulighed for at have en samtale med ham, hjælpe ham med at heale og møde nogle af hans patienter.

 

Senere ankommer vi til Lomé, hvor der er tid til at slappe af eller shoppe. Der vil være værelser ledige ind til kl. 18, hvor det er tid til at tage flyet hjem til Danmark pakket med gode minder om en oplevelsesrig rundrejse i Vestafrika.

 

Togo og Benin: I det magiske hjerte


Afrejsedatoer 2017:

24. oktober
5. december

 

Afrejsedatoer 2018:
10. februar
5. maj
28. juli
1. december

 

Togo og Benin: I det magiske hjerte


fra20.995,-

 

 

 

 

Pris

Pris pr. person ved 2 personer i delt dobbeltværelse fra DKK 20.995,-

 

Inkluderet i prisen

  • Fly tur / retur
  • Alle transfer
  • Alle besøg i henhold til rejseplan
  • Mineralvand under transfer og besøg
  • Alle måltider fra dag 2 t.o.m morgenmad dag 10
  • Guide, chauffør, kok
  • Bil / transport i henhold til rejseplan

 

Ikke inkluderet i prisen

  • Afbestillingsforsikring
  • Rejseforsikring
  • Visa
  • Vaccinationer
  • Gebyr til fremskaffelse af forsinket / bortkommen bagage
  • Middag dag 1
  • Frokost / middag dag 11
  • Vand og drinks til måltider
  • Drikkepenge til guide, chauffør, kok
  • Gebyr til kamera / fotos
  • Andet, som ikke er nævnt og specificeret i rejseprogrammet

 

KONTAKT OS