Find din rejse til Afrika her:

Tlf: +45 6075 6075

Vil du i kontakt med os?

6075 6075

mar

Et rejseeventyr i Fjernøsten: Thailand & Bali 2017

I februar drog jeg sammen med min kæreste Nikolaj og hans datter Jasmin på 14 år på en tre uger lang rejse til Thailand og Bali. Jeg må nok betegnes som lidt af en nørd, når det kommer til planlægning af rejser, og kan bruge månedsvis på at researche og læse mig frem til spændende rejsedestinationer og hvilke oplevelser, de har at byde på. Heldigvis var mine tro følgesvende helt klar på den rundrejse, jeg stolt fremlagde for dem en mørk vinteraften sidste år.

Måske kan du ved at læse min beretning selv blive inspireret til at rejse ud i verden. Rigtig god læselyst.

27. februar – 5. marts:
Koh Samui / Koh Tao

Endelig kom dagen hvor vi en regnfuld mandag kunne sætte os ombord på flyet og tage den lange tur fra Billund til Thailand (med et enkelt stop i Heathrow, London). Skønt at kunne vende ryggen og det typiske danske gråvejr. Det var et glædeligt gensyn med Bangkok lufthavn og fornøjelsen over, at blive mødt velkommen af sol og decideret hede var enorm. Dog havde vi lige en enkelt lille flyvetur fra Bangkok til Koh Samui, som skulle overstås inden vi rigtig kunne kalde det ferie. Det tog ca. 1 en time inden vi i tropisk og frodigt landskab kunnen stige ud af flyveren. Men hvad var nu dét?! REGNVEJR! Det tror jeg ikke vi havde bestilt noget af – nå, men det var stadig virkelig varmt, så det tog vi med som en oplevelse. Vi havde trods alt tre uger foran os, så mon ikke vi ville få solen at se på et eller andet tidspunkt i løbet af de uger.
Vi fandt en taxa, som kørte os til vores lille lodge, hvor vi var indkvarterede i en simpel, men fin og hyggelig bambushytte samt et telt med beliggenhed næsten på stranden. Efter lidt snakken frem og tilbage mellem Jasmin og jeg fik Jasmin lov til at sove i teltet.

marked

Vi havde to overnatninger på Koh Samui. Vejret skiftede mellem lidt småregn og sol, og dagene her blev udelukkende brugt til at slappe af og komme os oven på den lange rejse. Derfor var vi også mere end klar, til at sejle videre til den noget mindre ø Koh Tao d. 4 marts. Vi købte billetter til katamaranen, som sejler i rutefart hver dag mellem Koh Samui – Koh Phangan – Koh Tao og videre til fastlandet. Vores sejltur tog halvanden time, og det var glæde i vores øjne da vi kunne se at solen skinnede fra en skyfri himmel på den enormt frodige lille ø Koh Tao. Vi fandt os hurtigt en fyr, som kørte os til vores hotel. MEGA hyggeligt sted skulle vi hilse at sige. Hotellet bestod af små hytter på stolper ude i et skovområde – lige ned til stranden.

Feriestemningen var ligesom ved at indfinde sig nu. Dagene på Koh Tao gik med at bade og snorkle, finde små gode spisesteder, vandre i de skønne omgivelser og hygge os. Øen er spækket med backpackere og dykkere og her er en fantastisk ’laid back’ stemning. Jasmin og jeg fik os selvfølgelig en omgang af den berømte thai-massage, og vi følte os nærmest som nye mennesker bagefter (selvom det dog var en lidt radbrækkende fornemmelse under selve massagen).

6. marts – 10. marts:
Kui Buri Nationalpark / Hua Hin

Det blev d. 6. marts og dermed tid til at hive teltpløkkerne op og komme på farten igen. Vi tog atter en katamaran, denne gang over til fastlandet til byen Chumphon. Her var der arrangeret transfer, så vi blev samlet op ved ankomst, og turen gik nu til Kui Buri Nationalpark, som ligger ca. 4 timers kørsel fra Chumphon. Vi ankom til det fineste lille sted – midt ude i ingenting! Til Jasmin og Nikolajs store forfærdelse var der ingen wifi eller byliv, til gengæld var der MASSER af ananasmarker så langt øjet rakte. Jeg havde arrangeret, at vi skulle på to dages safari, men første safaridag var først dagen efter, så vi skulle lige have slået lidt tid ihjel inden da. Vi fik at vide, at vi skulle gå 300 meter hen ad vejen, for at finde restauranten, hvor vi kunne spise frokost og aftensmad. Det gjorde vi så. Vi gik langs ananas og hunde, der kom for at hilse på, men fandt ikke rigtig nogen decideret restaurant. Til gengæld fandt vi en slags kiosk med øl, sodavand, slik og andre småting – og en gammel hyggelig madmor, der stod ved store gryder. Hmm det måtte være her vi skulle indtage vores måltider så. Vi fandt hurtigt ud af, at alle ananasfarmerne også kom her for at spise frokost, så det var dejligt lokalt, og med omkring 3 retter på menukortet var der ikke så meget at tage stilling til. Selv Nikolaj og Jasmin begyndte faktisk at synes, det var lidt hyggeligt det hele.

Dagen efter blev vi om eftermiddagen hentet af vores guide, som var en rigtig sød pige med en enormt stor viden om det område vi befandt os i. Vi kørte ud i parken, og der gik ikke længe før vi spottede den første vilde elefant, der stod og prøvede på at skjule sig bag et træ. Den var ret tæt på, men vi kørte hurtigt videre og fik at vide, at der gerne skulle være mange flere længere inde i naturområdet. Undervejs spottede vi masser af fuglearter og naturen her var fuldstændig fantastisk. Pludselig så vi i det fjerne en stor flok elefanter – både store og små, der stod der blandt træer og grønne buskadser. Sikke et syn. Flokken var på omkring 13 elefanter, og der var noget ganske særligt ved at se dem vandre fredeligt omkring i deres helt naturlige miljø, nu hvor man ved, at disse dyr også bliver brugt særdeles meget i turistindustrien her i Thailand. Vi sad og betragtede den smukke udsigt, ind til elefanterne begav sig videre og forsvandt ind i skoven. Der med var det også tid for os, til at vi skal videre. Lige inden vi kørte, fik vi øje på en flok sorte vandbøfler, der stod i skarp kontrast til det helt grønne græs. Vi følte os ret heldige over allerede, at have set to så store slags dyrearter på så kort tid.

marked

Dagen efter stod vi tidligt op med solen. Morgenmaden bestod af søde ananas og en nudelret, der var delte meninger om. I dag skulle vi på vandresafari, så vi havde to rangers med som var stærkt armeret med knive og gevær fra top til tå. Det var hyggeligt at gå på de små stier så tidligt om morgenen. Vi spottede bl.a. et rådyr, som betragtede os kort inden det løb afsted. Vi så også adskillige jordhuler, som edderkoppearten tarantel havde lavet – desværre sov tarantellerne længe, og gad ikke stå op trods adskillige forsøg på at vække dem (til Jasmins store glæde). Vi fik også vilde elefanter at se i dag. Denne gang stod de omkring 50 meter fra os, hvilket man må betegne som ret tæt på taget i betragtning af, at vi var tid fods. Oplevelsen i dag var endnu vildere end den foregående dag. Der var noget storslået ved at vide, at vi var der på besøg i elefanternes hjem og på deres præmisser, og vi følte os meget privilegerede over denne oplevelse, som helt sikkert vil stå højt i vores hukommelse i lang tid.

Det endte med, at vi fik gået 10 km inden vi blev kørt hjem til vores lille hotel. Her fik vi pakket inden en chauffør hentede os og kørte os videre til næste sted. Vi blev sat af på et hotel, som endnu engang lå direkte ned til det store hav. Det kunne vi godt lide. Der ud over var her en dejlig pool og værelset var stort og rummeligt. Til gengæld var der er ikke så meget andet i nærheden. Vi fik gået nogle ture og slappet af, men blev ret hurtigt enige om at skippe den sidste nat her og tage til Hua Hin, som er en storby 30 km. væk. Det skulle vise sig at være et godt valg. Hua Hin er en dejlig og livlig by med alt hvad man kunne ønske sig. Har du lyst til strand går du bare til stranden, har du lyst til storby er det også en mulighed og der er restauranter, masser af butikker og luften her er klar og frisk. Vi tog en taxa lidt ud af byen til ’Art Village’, som bød på kunst af alt muligt slags lige fra keramik og flotte malerier til skøre figurer og små smykkeværksteder. Et sandt paradis (for nok især mig). Om aftenen forvandlede Hua Hins bymidte sig til et kæmpe natmarked, hvor man kunne sidde og spise eller shoppe masser af souvenirs og tøj. Vi gjorde selvfølgelig begge dele.

11. – 15. marts:
Bangkok

Næste dag var det tid til afrejse. Vi gik det korte stykke fra hotellet og op til den fineste togstation vi nogensinde havde set. Den var vist en hel lille turistattraktion i sig selv. Vi satte os godt til rette i det propfyldte gamle tog – 4 timers togtur havde vi i vente, så der var masser af tid til at læse, kigge ud af vinduet på alt det, der fløj forbi eller betragte alle de forskellige typer i toget. Vi kan kun anbefale, at tage toget på sin rejse, da det er en helt speciel oplevelse, og man får set en masse forskellige områder suse forbi vinduet, som man aldrig ellers ville have set. Kl. 20 ankom vi til vores YNDLINGS storby over dem alle – BANGKOK. So we meet again. Vi fandt os en tuk-tuk, og fik læsset os selv og vores kufferter ombord – det var en anelse presset, men det lykkes. Det blev en vild tur gennem Bangkoks gader med en tuk-tuk chauffør som var i strålende humør, og efter at have kørt ad nogle mystiske små veje gennem China Town blev vi sat af ved noget, der lignede en blanding af et værksted og en stor garage.

marked

I mit stille sind nåede jeg at tænke en masse katastrofetanker, men få skridt længere henne dukkede vores hotel op, som viste sig at være helt pefekt. Aaah lækkert. Med en kæmpe tagterrasse, som også fungerede som funky restaurant og udsigt lige ud til den store flod Chao Phrayan, kunne vi bestemt ikke bede om en bedre base for vores Bangkok ophold. Traditionen tro fik vi gået uendelig mange kilometer hver dag. Vi gik ud til templerne, vi gik gennem markedspladsernes små snoede gader, vi gik til restauranter, vi gik ud til det berømte Sukhumvit område, vi gik og gik og gik og det var fantastisk. Man kan også bare tage en tuk-tuk eller en taxa, hvis man hellere vil det. Der er så meget at se og opleve i Bangkok, og vi elsker det hektiske liv i byen, der vitterligt aldrig nogen sinde sover.

16. – 21. marts:
Bali

På femte dagen kunne vi godt mærke, at vi var ved at være lidt matte efter alle de mange lange vandreture rundt i storbyen, og det var jo meget heldig for nu gik turen til Bali. Vi har aldrig været på Bali før, så selvom vi ikke vidste hvad vi kunne forvente, var forventningerne store. Hele grunden til, at vi endte med også at skulle til Bali var egentlig fordi jeg ved en tilfældighed opdagede det her hotel Villa Kalisat og straks tænkte, at det måtte helt bestemt være hele turen værd at tage til Bali for. På billederne lignede det i hvert fald noget, som jeg aldrig før havde set – så det skulle selvfølgelig udforskes nærmere. Inden afrejse havde vi læst meget om Balis mange flotte rismarker, venskabelige befolkningsgrupper og lækre sunde caféer. Alt sammen noget, som tiltalte os meget.

Vi tog flyet fra Bangkok til Denpasar – en flyvetur på 4 timer. Selvom ingen sagde noget, tror jeg vi alle tænkte det samme da vi var landet og havde sat os ind i den taxa, som skulle køre os til vores hotel: ”Er det virkelig bare dét?” Hvor var alt det flotte natur henne som alle talte om? Der var bare trafik, trafik, trafik – og ind imellem nogle ganske anderledes templer end dem man ser i Thailand. Men som vi nærmede os vores hotel, skiftede hele scenariet sig pludseligt, og frem dukkede de smukke grønne rismarker og det hyggelige lokalsamfund. Da vi blev sat af ude foran vores hotel, blev vi dog alligevel noget skeptiske. Sådan her så det da ikke ud på billederne!! Vi gik ned langs en sti gennem et slags miniature landsbykollektiv med eget tempel og kvinder, der sad med deres børn eller børnebørn og hilste venligt på os. Det hele var egentlig lidt mærkeligt. Lige ind til, at vi 100 meter længere fremme, stod foran indgangen til vores hotel, hvor vi fik den varmeste velkomst af Cindy, som er ansat på hotellet og viste sig at være det sødeste menneske vi nærmest nogensinde har mødt. Der gik ca. 5 sekunder fra vi var ankommet, til at vi opdagede den vildeste udsigt nogensinde.

Her stod vi, og så ud over jungle, som omringede hele hotellet og på den måde gjorde stedet til en lille skjult perle. Fuldstændig betagende. Vi blev endnu engang slået omkuld af overvældelse, da vi så vores værelse, som var indrettet i flotte lokale materialer og havde egen pool lige uden for døren. Vi følte os lynhurtigt hjemme og hotelpersonalet gjorde alt for, at vi skulle føle os velkomne og tilpas, hvilket de klarede til perfektion. Benedicte, som ejer hotellet og i øvrigt er dansk samt hendes mand Kim er to fantastiske mennesker, som altid havde tid til en hyggelig sludder og som i den grad var med til at gøre stemningen på hotellet skøn og afslappet både blandt os besøgende og personalet.

marked

Villa Kalisat vil jeg betegne som et luksushotel, men det er en meget underspillet og ydmyg luksus, som findes i den varme og tryghed, der omgiver hele dette sted. Der ud over er der kun 8 værelser, så det hele føltes meget privat. Det særlige ved dette sted (ud over alle de andre førnævnte ting) er, at det er de lokale fra den tidligere nævnte lille landsby, som vi gik igennem til at starte med, der har bygget hotellet ind i en klippevæg. Når man se det, vil man forstå vores overvældelse.
Dagene på Villa Kalisat var fyldte med en konstant blanding af forbløffelse over alt det smukke omkring os, barnlig iver over hotellets fem uger gamle hundehvalp, svømmeture i poolen eller i den ’hemmelige’ elv, som lå gemt væk langt nede under hotellet, besøg til byen Ubud, hvor det vrimler med mennesker og små markedsgader, vandreture rundt i rismarkerne og sidst men ikke mindst talte vi dagligt om, hvor sørgeligt det var at skulle forlade dette sted. (Næsten) ikke kun Villa Kalisat, men også Bali og Indonesien. Vi kunne sagtens have været blevet i længere tid blandt alle disse søde mennesker, dejlige vejr og lækre mad.
Nu sidder vi hjemme i Danmark igen og venter på foråret med en masse gode minder om en helt utrolig oplevelsesrig rejse rundt i Thailand og Bali. Ude godt – og vi glæder os til at komme afsted igen :-)

(Lyder denne rejse som én du kunne tænke dig at tage på, deler jeg den gerne med andre og jeg vil med glæde tilpasse den efter dine ønsker og behov)