Rejseberetning fra Kilimanjaro, Tanzania og Zanzibar i Østafrika

Kære Einar og Nana

Tak for det der vel nok kan beskrives som en af vores mest fantaktiske ferieoplevelser. Vi har ikke et sekund fortrudt, at vi lagde vores feriedrømme i jeres super professionelle hænder. Hvad der startede som en joke ved stuebordet endte med, at blive en veltilrettelagt ferie, hvor I virkelig havde lyttet til vores ønsker under de hyggelige samtaler vi havde på jeres kontor.
Vores ferie blev bygget op i tre dele: bestigning af Kilimanjaro, safari og Zanzibar til slut.

Bestigning af Kilimanjaro

Vi havde valgt Machame ruten og var meget spændte, men friske på den naturoplevelse vi skulle på. Vi mødte vores guide Joy og manager Steven på vores dejlige hotel Bristol Cottage, dagen før start, så vi kunne få de sidste informationer om turen op og de kunne se, at vi havde vores udstyr til turen i orden. Hvilket fik os til at føle os helt trygge ved turen på Kili. Der var styr på det hele.
Inden vi skulle møde resten af teamet dagen efter, tog vi en tur med Steven op til en kaffefarmer og så hvordan den kaffe vi drikker bliver produceret på økologisk vis, naturligvis, og vi havde fornøjelsen af at være med til at lave den færdige kaffe. Det var en fantastisk oplevelse som gav stof til eftertanke, omkring det, at være den bevidste forbruger og købe produkter der sikrer producenten en ordentlig betaling for sine produkter.
Det blev til 6 oplevelsesrige dage på Kilimanjaro, hvor vi var udfordret både fysisk og psykisk. Fysisk fordi Machae ruten er en fysisk krævende rute, der stiller krav til din form og det er en god idé at forberede sig godt. Invester i godt fodtøj og få det gået til. Den psykiske udfordring består i, at er man overbevist om, at man kan og vil nå Uhuru peak, Kilimanjaros højeste punkt, så er chancen for at nå toppen størst. Har man psyken og det fysiske på plads bliver man belønnet med en af de største oplevelser.

Vi fik en kæmpe stor naturoplevelse. Først gik vi gennem regnskov. Her fik vi blandt andet set elefantblomsten, som vi kun har set på billeder, den er bare smukkere, at se på live. Da vi når over trægrænsen bliver vi igen overvældet af den natur, der breder sig ud foran os. Mellem klippeformationer ses små fine blomster i sarte lyse farver, høje planter, der umiddelbart ser ud til at være visnet i det udfordrende og ikke helt venlige miljø, med grønne toppe og de visne blade sidder fast på planten for at beskytte sig om natten. Sidst men ikke mindst blev vi overvældede af skyerne, der så ud til at rulle op ad bjerget som gigantiske bomuldstotter. Der er bare så meget at se på vejen op til toppen, at vores sanser nærmest er overstimuleret. Som vores guide Joy siger: Welcome to My Office.

Safari

Vi havde valgt, at bruge to dage på safari i Tanzania efter turen på Kilimanjaro. Så farvel til Steven og det dejlige Bristol Cottage og goddag til vores safariguide Edwin/Edward (vi diskuterer stadig hvem der har ret i hvad han hedder). Han skal vise os Tarangire National Park, hvor vi skal overnatte i telte (Jep, det var ren luksus) og derfra videre til Ngorongoro krateret hvor vi kørte ned i selve krateret på safari. Behøver jeg at sige, at vi med det samme syntes rigtig godt om vores guide. Det viste sig at han var en guldgrube af informationer om alt det vi så. Vi havde en lang køretur foran os, men vores guide fik tiden til at flyve afsted. Han udpegede planter, der blev brugt til at lave reb og på et tidspunkt kørte han ind til siden, stoppede bilen, hoppede ud og gik hen til en busk hvor der var nogle runde ”bær” som han plukkede et par stykker af. Vi fik fortalt, at lokalbefolkningen brugte saften fra bærrene som middel mod svamp. Og sådan gik de næste dage. Edward/ Edwin var et stort omvandrende leksikon, som aldrig blev træt af vores spørgsmål og som delte ud af sin store viden om de dyr vi så. Det var nogle lærerige dage, hvor vi så store flokke af gnuer, bøfler og Thomson gazeller. Vi så ’Timon og Pumba’ (vildsvin og surikat), hyæner og flere forskellige fuglearter. Den store oplevelse var, at se girafferne, de store flotte elefanter, som vi så helt tæt på og som rosinen i pølseenden så vi flodheste og spiste frokost midt i en løveflok bestående af to store og meget flotte hanløver og deres killinger. Igen blev det en fantastisk oplevelse. Det at se dyrene i deres rette element slår alt. Det var en overvældende oplevelse som vi under alle at opleve.

Om aftenen da vi sad på terrassen på Tarangire Logde og nød et glas vin mens vi beundrede den storslåede natur omkring os. Det var bare et af de øjeblikke man ikke kan beskrive, de skal opleves. Det var også en helt speciel oplevelse, at vågne på Ngorongoro Logde, gå ud på vores egen terrasse og se vilde dyr græsse efter at have ligget i en lun seng med ild i pejsen.

Zanzibar

Efter mange dage med aktiviteter trængte vi til at slappe lidt af, og hvor slapper man mere af end på Zanzibar. Her var der havudsigt i bogstavlig forstand, så vi fik badet i klar havvand og solbadet. Nu er vi ikke lige dem, der kan tilbringe flere dage på stranden så vi var naturligvis på et par ture for at se hvad Zanzibar nu havde at byde på.

Her kan det varmt anbefales, at tage en tur til Prison Island. Det var en fantastisk oplevelse at se de store og meget gamle skildpadder, at høre om øens historie (igen var vi heldige og havde en god og engageret guide) og som toppen af det hele, at fodre de store skildpadder.
Så, ja vi har haft en fantastisk ferie. Man kan vel kalde det for en oplevelse for livet, men hvorfor nøjes med en oplevelse. Der er plads til flere, vi er allerede i gang med at planlægge næste oplevelse, så vi ses helt sikkert igen.